Hockey
Rosvik IK
Hockeysektionen

Om Rosvik IK Hockey

Ishockeysektionen Rosvik IK bildades 1940 och bedriver ungdomsishockey med ett flertal lag i seriespel. I dessa lag spelar även flickor. Utöver dessa lag så bedrivs även skridskoskolan för pojkar och flickor, nästa steg är den så kallade ”Tre kronors hockeyskola” där de absolut yngsta spelarna får prova på att möta varandra genom spel tvärsöver banan. Totalt är antalet aktiva ett par hundra barn. Upptagningsområdet för alla som vill spela hockey i Rosvik Hockey är norra delen av Piteåkommun och södra delen i Luleå kommun.

1988/89 uppfördes en ishall i Rosvik som fick namnet Kristallen, där totalkostnaden uppgick till cirka 2,1 miljoner kronor. Föreningen fick cirka 1 miljon i bidrag av Piteå kommun. En projektgrupp bildades som sedan ledde arbetet med att få ihop resterande pengar och material. Stommen uppfördes genom entreprenad, resterande uppgifter utfördes ideellt av hockey-sektionens medlemmar.

Säsongerna 1996/97 startade ett nytt projekt i ishallen på uppdrag av styrelsen i Rosviks IK hockeysektion. Uppgiften bestod av en ny läktare samt uppsättning av innerväggar med träpanel. Virket till denna ombyggnad har sponsrats av Stenvalls Trä AB, stålet till stommen har skänkts av Scania Luleå, Skanska, SIAB, Byggcity, Beijer Byggmaterial har också bidragit med byggmaterial.

Åren 1997/98 byggdes ett café med kiosk, som fick namnet ”Örnhyllan”. Toaletter som är handikappvänliga byggdes 1999/00. Arbetet utfördes som vanligt ideellt i hockey-sektionens anda.

2022 köptes namnrättigheterna till arenan av Norrbotten Stål och döptes om till Norrbotten Stål Arena.

Arenasponsor
Sponsorer och partners